WILOO ongerust over gebrek aan activiteit op de luchthaven?
Als we het artikel dd. 21 oktober 2010 op de website van vzw WILOO lezen, dan zouden we bijna geloven dat de auteurs de standpunten van REPLO bijtreden i.v.m. het dramatisch tekort aan trafiek op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge.
Net als wij vergelijken ze de toestand op de kustluchthaven met omringende concurrenten en komen ze tot dezelfde vaststelling: andere luchthavens doen het beter en slagen erin nieuwe klanten en trafieken binnen te halen.
Reeds sinds de oprichting van vzw REPLO wijzen wij de opeenvolgende bevoegde ministers erop, dat het Vlaams luchthavenbeleid faalt en dat men – zonder een drastische koerswijziging – uiteindelijk met een lege doos zal overblijven.
Mochten wij niet beter weten, dan zouden we denken dat de heren van WILOO nu de mosterd uit de REPLO langetermijnvisie gehaald hebben.
We stellen ons hierbij enkele pertinente vragen:
- Zou WILOO opeens streven naar meer nachttrafiek?
Ze verwijzen immers naar Manston, waar een procedure opgestart werd om meer nachtvluchten toe te laten; ook vergelijken ze met Luik-Bierset (geen nachtbeperkingen), dat erin slaagt nieuwe maatschappijen en nieuwe bestemmingen aan te kondigen.
- Zou WILOO nostalgisch zijn naar de vrachtvliegtuigen, die van Oostende naar Luik verhuisd zijn?
Men verwijst immers naar de betere resultaten van Bierset. Een groot percentage van de vrachttrafiek aldaar bestaat uit tussenstops, die vroeger Oostende aandeden en die toen door WILOO bekritiseerd werden. Heimwee ernaar?
- Zou WILOO tot inzicht gekomen zijn, dat alle vroegere acties om steeds meer beperkingen op en rond Oostende-Brugge te laten opleggen, uiteindelijk geleid hebben tot activiteitenverlies?
- Zou het groepje – dat de pretentie heeft op te komen voor de belangen van de omwonenden van de luchthaven – inzien dat ze totnogtoe net het tegengestelde gedaan hebben?
Ze genieten slechts de steun van een zeer miniem gedeelte van de bevolking van Oostende en omstreken. Het feit dat ze opgenomen werden in het overlegcomité over de luchthaven, danken ze alleen aan het feit dat ze ‘bij de gratie’ van de milieubewegingen (zelf een minderheid) een mandaat hiervoor bekomen hebben.
- Zou men opeens beseffen dat het groot aantal beperkingen en verbodsregels op de luchthaven een normale evolutie van het vracht- en passagiersverkeer in de weg staat?
Elke nieuwe potentiële klant vergelijkt immers ook de voorwaarden bij de concurrentie en concludeert zeer snel, dat het gras elders veel groener is.
We mogen echter niet dromen:
- Neen, WILOO is geen bondgenoot geworden in onze ijver om deze luchthaven te geven waar ze recht op heeft.
- Ze zijn mede verantwoordelijk voor de rust op de kustluchthaven.
- Ze beginnen gebrek aan stevige argumenten te hebben om de vrachtactiviteiten te schaden.
- Ze hebben nu zelfs kritiek op de passagiersvliegtuigen.
- Ze pakken – bij gebrek aan andere materie – nu ook de kleine luchtvaart aan.
Kortom: WILOO blijft een lastige luis in de pels en volhardt in de boosheid met slechts één doel: stap voor stap de kustluchthaven doen verkwijnen, op termijn sluiten en nog wat meer mensen naar het stempellokaal te sturen.